Copywritingu kohta on inglise keeles väljend “Salesmanship in print.” Ehk siis copywriting tähendab müümist läbi teksti. Olen Eesti turul näinud palju valearusaamu, millest jääb mulje, et copywriting tähendab ilusate sõnadega kirjutamist.
Ja seda copywriterite endi poolt!
Tihti kutsuvad need “copywriterid” ennast sõnavõluriteks, -maagideks või -seppadeks. (Muidugi, ma olen näinud ainult nende veebilehti ja ei tea neid isiklikult, aga vahel tuleb raamatut kaane järgi hinnata, et enda aega säästa.)
Nad lubavad, et muudavad su brändi silmapaistvaks ja viivad su ettevõtte uuele tasemele, kasutades ilusaid, võimsaid, mõjukaid, tugevaid sõnu. Väljend “uuele tasemele” on ka ChatGPT-lt alguse saanud copyviirus, mis on väga pinnapealne ega tähenda midagi konkreetset.
Oma lubadustes eksivad need feik copywriterid ühe olulise reegli vastu:
“Sõnad reklaamis on nagu poe vaateaknad. Sa pead suutma neist otse läbi vaadata ja nägema toodet. Kui sa näed akent, on see must ja sa näed kas iseennast või määrdumist. Sa ei näe toodet ja sa kaotad.”
See ei ole minu välja mõeldud. Selle mõtte autoriks ei ole keegi muu, kui legendaarne, suure C-ga Copywriter Eugene Schwartz.
Üldjuhul, vähemalt minul on nii, et reklaami tehes tahan kliendile edasi anda mõtted, mis suunavad teda mingit kindlat otsust langetama, mitte täiendada tema sõnavara huvitava fraasiga.
Natuke copywritingust veel.
Sai mainitud, et copywriting on “Salesmanship in print”, aga copywriter ise ei ole müügimees. Copy on müügimees, näiteks reklaamtekst on müügimees. Ja see müügimees jõuab läbi sinu valitud meedia korraga kümnete tuhandete inimesteni.
Näiteks uudiskiri on müügimees, mille saad saata paari klikiga nii paljude lugejate meilboksi, kui sul neid listis on.
Kui sa tahad, et sinu müügimehed tegeleksid müügiga ja ei oleks lihtsalt ilusad, siis soovitan lugeda sellist raamatut nagu “The Robert Collier Letter Book”. Seal on hästi palju näiteid müügitekstide kirjutamisest.
Aga kui sa ei viitsi seda lugeda ja eelistad, et keegi teine kirjutaks sinu eest copyt, siis uudiskirjadega saame sind aidata. Võta ühendust ja ehk saame teha koostööd.
Teodor Tõks
Copywriter