Selles postituses ma ei lasku uudiskirja tehnilisse poolde. Ehk siis ei tule sõnagi juttu sellest, kuidas uudiskirja seadistada. Mainin ära, et su aega säästa juhul, kui otsid infot seadistamise kohta. Siin postituses jagan mõtteid, kuidas kirjutada uudiskirja.
Uudiskirja üks suur boonus on võimalus luua tugev suhe ettevõtte ja lugeja vahel. Sellepärast on kõige olulisem, et kiri oleks personaalselt kliendile suunatud. Nagu räägiksid ainult temaga.
Vahel nii personaalne, et pärast kirja lugemist ei jää kliendil muud üle, kui sulle vastata. Üldjuhul on vastused positiivsed. Näiteks avaldab tänu hea nõuande eest.
Aga igal juhul, isegi negatiivne tagasiside tähendab, et personaalse lähenemisega oled täppi pannud.
Kuidas läheneda personaalselt?
Esiteks, kirjutada tuleks sina vormis. Nagu ka see postitus on. Suunatud ainult sulle. Sa ju tegelikult tead, et seda postitust saavad lugeda kõik, kes tahavad, aga lugemise hetkel tundub, et räägin ainult sinuga.
Selline efekt peab tekkima ka uudiskirjas. Enda blogi postitused kirjutangi sarnaselt kirjale, saad neist inspiratsiooni võtta. Üks kord, kui selle ettevõtte list kasvab, siis hakkan saatma selliseid kirju meili teel. Seega liitu listiga!
Igatahes, liigume edasi, kirjuta nii nagu räägid. Lihtsate sõnade ja veel lihtsamate lausetega. Tähtis on mõte, mida lugejale edasi annad ja see mõte ei ole tavaliselt, “vaata kui keerulisi sõnu ma tean.” Näiteks selle lõigu esimene lause peaks olema ühendatud mõttekriipsuga teise lause külge. Teise lause puhul on üldse tegemist vigase lausega. Sellegipoolest annab punkt paremini pausi edasi. (Tegelikult annab punkt sellele pikale lõigule illustreeriva mõtte.)
Üks hea viis, kuidas enda teksti lihtsust kontrollida, on “Baari test”.
Vaata enda kirja pandud lauset ja kujuta ette, et sa oled sõbraga baaris ja vestlete. Kas su lause on selline, et kui sa selle välja ütled, siis sõber saab aru ja ei jää sind altkulmu vaatama?
Jah? Väga hea!
Toon ühe näite heast ja ühe halvast lausest. Oletame, et vestlus sõbraga on alles esimese klaasi õlle juures ja te pole üksteist ammu näinud. Seega räägite ilmast.
Halb lause
“Homme langeb temperatuur -12 °C-ni, kirdetuule kiirus võib ulatuda 9 m/s, tekitades tajutava temperatuuri umbes -20 kraadi, kus külmaõhumass koos madala õhuniiskusega võib põhjustada terava soojuskadu ja tugeva nahaaluse jahenemise ohu vähem kui 30 minutiga.”
Hea lause
“Kuulsin raadiost, et homme tuleb külm ilm, peab vist talvejope uuesti välja otsima.”
See sai selgeks. Lähme nüüd edasi ja tõmbame vaikselt otsad kokku.
Üks mõte veel, mis aitab muuta kirja lihtsamini loetavaks. Lõikudega tuleks tuua teksti kontrast. See tähendab, et lõigu pikkused peaksid visuaalselt eristuma üksteisest. Kui kõik lõigud on pikad, siis on väga raske (eriti uudiskirja puhul) sundida ennast lugema. Isegi, kui tekst, mida loed on huvitav. Raske on lugeda ka, kui kõik laused on üksikud lõigud ja asetsevad erinevatel ridadel. Selleks, et tekst oleks silmale mõnus tuleks teha pikad ja lühikesed lõigud vaheldumisi. Mõni lõik on pikem nagu see.
Mõni lühem, ainult üks lause, nagu see.
See postitus on näide sellest, et tegu pole kivisse raiutud reegliga. Aga midagi, mille peale mõelda, kui kirjutad enda järgmist kirja.
Võtan veel kord kokku kolm olulist punkti, mis said kirja pandud:
- Kirjuta lugejale personaalselt.
- Kasuta Baari testi, et vältida keerulisi lauseid.
- Loo lõikudega kontrast, et oleks mõnusam lugeda.
Edu järgmise uudiskirja kirjutamisel!
Kui meiliturundus on midagi sellist, millega sa oma ettevõttes tegeleda ei viitsi või ei jõua, siis võta meiega ühendust ja ehk saame teha koostööd.
Teodor Tõks
Copywriter